کمپینگ، اولین مرجع تخصصی حوزه گردشگری و کمپینگ

در سایت کمپینک، میتوانید مقالات حوزه گردشگری، کمپینگ را دنبال کرده و از فروشگاه ما، لوادم کوهنوردی، لوازم کمپینگ، چادر مسافرتی و کوله پشتی خرید کنید

کمپینگ، اولین مرجع تخصصی حوزه گردشگری و کمپینگ

در سایت کمپینک، میتوانید مقالات حوزه گردشگری، کمپینگ را دنبال کرده و از فروشگاه ما، لوادم کوهنوردی، لوازم کمپینگ، چادر مسافرتی و کوله پشتی خرید کنید

۶ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
فضای داخل اتاق‌ها

وقتی قصد خرید چادر مسافرتی را دارید، شاید هرگز به این موضوع توجه نکرده باشید، اما این موضوع یعنی کمبود فضای داخلی اتاق‌های چادر هنگام سفرهای تفریحی گاهی باعث سردرگمی شما خواهد شد. به طور کلی همه ما از کمبود فضا در منزل یا اتاق کارمان ناراحت می‌شویم، اما چون امکانات رفاهی مناسب دیگری در اختیار ماست این مشکل زیاد برایمان دردسرساز نخواهد شد. ولی هنگام سفر این اشکال کوچک دردسر بزرگی را به همراه خواهد داشت چون امکانات رفاهی مناسبی مثل منزل در اختیار ما نیست بنابراین وقتی قصد انتخاب چادر را دارید به فضای داخلی و امکانات جانبی آن که قرار است آسایش شما را فراهم کنند توجه کامل داشته باشید، پس هرگز در خرید چادر مسافرتی خود عجله نکنید و حسابی این موارد را مدنظر قرار دهید.

پنجره‌ها

تعداد و اندازه پنجره‌های چادرهای سفری یکی از مهم‌ترین امتیازات چادرهای خانوادگی است. بنابراین به تعداد و اندازه این قسمت از چادر سفری خودتان توجه ویژه داشته باشید، تا هم نور کافی و هم تهویه مناسب هوای چادر، موجبات آسایش شما را فراهم می‌کند. البته اساسی‌ترین نکته برای این پنجره‌ها این است که حتما محافظ ورود حشرات قابل تعویض روی آنها نصب شده باشد.

جنس چادر

آخرین و اساسی‌ترین گزینه برای انتخاب مناسب‌ترین چادر، جنس مواد اولیه تشکیل‌دهنده آن برای شماست چون همان طور که می‌دانید اگرچه بیشتر این چادرها از نوعی پولیمر (مواد پلاستیکی) تولید شده‌اند ولی میزان تراکم و کشش بین مولکولی این مواد متفاوت است که باعث تفاوت مورد مصرف این چادرها می‌شود.

انواع چادر مسافرتی

انتخاب نامناسب چادر سفر می تواند طبیعت گردی شما را با دردسرهای مختلفی همراه کند که حداقل آن برگشتن از سفر و یا مراجعه به یک مسافرخانه ارزان قیمت و بی کیفیت با کوله باری از خاطرات بد است! اما در عوض اگر کمی وقت صرف مطالعه انواع، کیفیت و قابلیت‌های مختلف چادر کنید می توانید در شرایط حساس و در یک شب بارانی و سرد از این که چنین چادر مقاوم و مطلوبی دارید به خود ببالید
منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
  • شاهین رضایی
  • ۰
  • ۰


موادی که کوله‌پشتی از آن ساخته می‌شود بیشتر از جنس نایلون است. که انواع مختلفی دارد، نایلون‌ها با توجه به شماره‌ای که دارند، مقاومت متفاوتی دارند. وزن کوله را مواد تشکیل دهنده آن تغییر می‌دهد، پس انتخاب کوله‌پشتی که از نایلون‌های مقاوم و سبک تهیه شده باشد کاملا به نفع‌تان است، البته به جز مواد تشکیل دهنده، نحوه دوخت و کهنه یا نو بودن در افزایش یا کاهش وزنش تاثیر می‌گذارد.
به این فکر کنید که کوله‌پشتی قرار است با حمل وسیله‌هایتان حسابی سنگین شود، حالا اگر خود کوله وزن بیشتر از حد معمول داشته باشد شرایط چقدر غیرقابل تحمل خواهد شد.

یکی دیگر از مسائل مهم برای کوهنوردان ضد آب بودن یا نبودن آن است. خب پس بیایید خیالتان را راحت کنیم، هیچ کوله‌پشتی‌ای ضد آب نیست! چیزی که یک کوله پشتی را به اصطلاح ضد آب می‌کند بافت ریز پارچه آن است، آنقدر ریز که بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌متر فشار آب را تحمل کند. بهتر است از کورتکس و آستر عایق برای کوله پشتی خود استفاده کنید، چرا که هم واقعا ضد آب است و هم کوله خوش فرم‌تر می‌ماند.

اگر تمام این مسائل هم جواب نداد، خیالتان را راحت کنید و یک نایلون بزرگ روی کوله پشتی خود بکشید.حتما استفاده از کوله پشتی در پیاده‌روی‌های طولانی مدت را تجربه کرده‌اید، حالا وای به حال اینکه این تجربه در گرمای تابستان باشد. چند دقیقه فعالیت کافی است که تمام آن قسمت از کمرتان که زیر کوله قرار دارد، خیس عرق بشود و به محض برداشتن کوله با اولین نسیمی که می‌وزد دچار گرفتگی عضله بشوید. بهترین راه برای حل این دردسر سیستمی است که هوای پشت کوله در رفت و آمد باشد و این هوا باعث تبخیر عرق بدن در ناحیه کمر بشود. کوله‌پشتی‌هایی در بازار هست که در قسمت پشت آن کانال‌های هوا وجود دارد که این مجاری تنفسی باعث تبخیر عرق انسان می‌شود. با استفاده از این مدل کوله پشتی خشک می‌ماند و حمل آن آسان‌تر می‌شود. همچنین یک شبکه خمیده در پشت آن قرار دارد که هوای طبیعی از میان آن نفوذ می‌کند.

زنانه و مردانه

برخلاف تصور عموم کوله پشتی جنسیت دارد. اشتباه بزرگی که اکثرا انجام می‌دهند این است که هنگام خرید اصلا به این توجه نمی‌کنند که کوله پشتی زنانه است یا مردانه و این در دراز مدت باعث بروز اختلالات فیزیکی خواهد شد.

البته بیشتر برای خانم‌ها؛ از آنجایی که استخوان‌بندی خانم‌ها ریز‌تر است و فرم استخوان آن‌ها در قسمت پایین تنه و سرشانه متفاوت با مرد‌ها است، ظاهر کوله‌پشتیشان هم متفاوت است.

کوله‌های زنانه را با عبارتی مثل «SL» نشان می‌دهند. کوله‌پشتی خانم‌ها کشیده است و بندهای آن به هم نزدیک و باریک است. البته آقایانی که استخوان‌بندی نسبتا ریزتری دارند می‌توانند از کوله‌پشتی‌های زنانه استفاده کنند.

منبع:مجله گردشگری اپرو

  • شاهین رضایی
  • ۰
  • ۰

در این مقاله با توجه به رسیدن فصل بهار و افزایش مسافرت ها ، کمپ ها و همچنین برنامه های کوهنوردی و طبیعتگردی تصمیم گرفتیم که نکاتی مختصر و مفید را در رابطه با چادر ها و نحوه نصب و نگهداری آنها برای شما عزیزان ارائه دهیم. امید است که مفید فایده قرار گیرد


1- انواع چادر از نظر نوع استفاده :                                          

چادر های کمپینگ:

 بیشترین تنوع را در میان چادر ها دارند . بسته به تعداد نفرات استفاده کننده از چادر ، نوع برنامه و ابعاد ، اشکال مختلفی را شامل می شوند .

 چادرهای کوهنوردی:

 این گونه چادر ها دارای طراحی و اجزاء سازنده کاملا تخصصی می باشند، متناسب ارتفاع ، نحوه بکارگیری و دیگر ضرورتهای تیم های کوهنورد طراحی می شوند

 چادرهای دیواره نوردی:

 از جمله چادر های بسیار مدرن و تکنیکی هستند که در مسیر های بلند بر روی دیواره ها، بسیار ضروری می باشند

 چادر های اضطراری بقا:

 این چادر ها در واقع پوشش بسیار کم حجمی هستند که به راحتی درون کیف بقا جای می گیرند و همچنین بدون اسکلت می باشند و فقط در شرایط اضطراری جهت محفوظ بودن از باد و باران استفاده می شوند. این چادر ها یک نفره هستند. (نحوه استفاده و انواع آن را در مقاله ای مجزا ارائه خواهیم کرد)

 

2 - انواع چادر از نظر شکل ظاهری :

 بطور کلی چادرها را بر اساس وضعیت تیرک ها (دیرک) به دو دسته تک تیرک و چند تیرک تقسیم می نمایند. از نظر فرم وشکل ، چادرها در انواع مختلفی طراحی می شوند مانند : چادرهای اردوگاهی ،خیمه ای ، تونلی ، گنبدی ، چند وجهی و غیره. همچنین چادرها می توانند از لایه های مختلف روکش  به منظور مقابله با باد ، بارش و حفظ گرمای درونی برخوردار باشند

 

همه چادر ها بطور کلی دارای دو بخش اصلی می باشند :

 1. اسکلت نگهدارنده : که از جنس فلز ، چوب ، فایبرگلاس و یا کانالهای بادی می باشد . اسکلت چادر وظیفه نگهداشتن روکش را بعهده دارد و در واقع شکل دهنده چادر می باشد

 2. روکش چادر :   که از انواع پارچه ها دوخته می شود و مانند سقف و دیواره های جانبی یک بنا، فضائی بسته و محدود را بوجود آورده و از محیط باز اطراف مجزا می سازد

 

چادرهای کوهنوردی دارای ویژگیهای زیر می باشند :

 1. سبک ، کم حجم و قابل حمل

 2. سریع الاستفاده

 3. مقاوم در برابر باد

 4. عایق در مقابل رطوبت ( در قسمت کف )

 5. دارای سیستم تهویه هوا

منبع:بانوان کوهنورد

  • شاهین رضایی
  • ۰
  • ۰

زیرسازی چادر:

  • تسطیح مناسب زیر چادر (برای راحتی بیشتر)، چه از نظر عوارض طبیعی مثل سنگ و خاشاک و چه از نظر شیب (سطح زیر چادر تقریباً باید موازی افق محلی باش).
  • استفاده از یک نایلون بزرگ در زیر چادر برای جلوگیری از نفوذ رطوبت زمین به داخل و عدم آسیب‌پذیری کف چادر.
  • در صورت امکان از جابجایی سنگ هایی که ریشه در خاک دارند خودداری کنید، زیرا معمولاً محل لانه‌ی حشرات و خزندگان است.
  • در صورتی که مجبور به قرار دادن وسایل در خارج از چادر باشیم، این کار باید به نحوی انجام شود که امکان ورود جانوران گزنده و آب باران به داخل آنها منتفی شود. مثلاً کفش ها را در کیسه‌ای محکم قرار دهید، در کوله‌ها را ببندید و کیسه خواب را جمع کرده و در کیسه مخصوص بگذارید.(چگونه درکوهستان و طبیعت کمپ بزنیم؟)

برپایی چادر:

  • محور طولی چادر باید به گونه‌ای قرار گیرد که دهانه‌ی ورودی چادر در معرض باد (جهت غالب باد) نباشد.
  • در زمان برپایی چادر، حتی‌المقدور طناب های مهار به گونه‌ای محکم شود که سطح بیرونی چادر (سقف) عاری از هر گونه چین و چروک و پستی و بلندی باشد (برای جلوگیری از تجمع آب روی چادر در هنگام بارندگی).
  • چند سنگ بزرگ بر روی میخ‌های مهار چادر به منظور ایجاد مقاومت بیشتر قرار دهید. سنگ ها باید به نحوی قرار گیرند که کمترین تماس را با طناب مهار داشته باشند؛ زیرا در صورت وقوع باد، سایش طناب به سنگ، باعث پارگی طناب و خوابیدن چادر می‌گردد (در صعودهای زمستانه از کلنگ، بعنوان مهار چادر استفاده می‌گردد).
  • در شرایط طوفانی و اضطراری که خطر شکستن تیرک ها، پاره شدن چادر یا حتی عدم امکان برپایی چادر وجود دارد، می‌توان بدون استفاده از تیرک ها تنها از پارچه‌ی چادر استفاده نموده و به داخل آن خزید. در این حالت بدن شخص حکم تیرک را خواهد داشت.
  • ایجاد راه آب و کانال دور چادر و ایجاد شیب مناسب به منظور هدایت آب باران احتمالی.(چگونه درکوهستان و طبیعت کمپ بزنیم؟)
  • چگونه درکوهستان و طبیعت کمپ بزنیم؟
  • منبع:سلوچ
  • شاهین رضایی
  • ۰
  • ۰

این متن دومین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

زکات علم، نشر آن است. هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.

همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. در بعد کسب و کار نیز، روز به روز بر تعداد شرکت هایی که اطلاع رسانی محصولات، خدمات و رویدادهای خود را از طریق بلاگ انجام می دهند افزوده می شود.

  • شاهین رضایی
  • ۰
  • ۰

این متن اولین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

مرد خردمند هنر پیشه را، عمر دو بایست در این روزگار، تا به یکی تجربه اندوختن، با دگری تجربه بردن به کار!

اگر همه ما تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهیم همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیم های درست تر، استفاده بهتری از وقت و عمر خود داشته باشند.

همچنین گاهی هدف از نوشتن ترویج نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده یا ابراز احساسات و عواطف اوست. برخی هم انتشار نظرات خود را فرصتی برای نقد و ارزیابی آن می دانند. البته بدیهی است کسانی که دیدگاه های خود را در قالب هنر بیان می کنند، تاثیر بیشتری بر محیط پیرامون خود می گذارند.

  • شاهین رضایی